Your Health Is Your Wealth project 2018 Evaluation

In Projects by Rev. Larry

Aanleiding:
We hebben de grootste impact in de samenleving als we als christen in staat zijn de grootste problemen van de stad op te lossen. Voor Amsterdam Zuidoost is dat eenzaamheid, gezondheid en lage scholing. Alle drie leidt het tot isolement.
In dat kader werd de campagne ‘Your health is your wealth’ georganiseerd. Voorbijgangers konden o.a. gratis hun bloeddruk en/of bloedsuiker laten meten. Daarnaast kreeg men voorlichting over gezond eten en koken en een gezonde levensstijl.
Voor deze campagne werkten voorgangers en gemeenteleden van PCC kerken (Pentecostal Councel of Churches), Transform Our World NL, dokters en specialisten van het AMC ziekenhuis, de GGD en stadsdeel Amsterdam samen. De samenwerking met de kerk heeft een enorm positief effect: niet alleen de afstand tussen ziekenhuis en gezondheidsorganisaties wordt verkleind en worden ziektes eerder opgespoord, maar op deze manier komt de kerk op een eenvoudige manier in contact met mensen in hun wijk en wordt de kerk zichtbaarder.
Uit onderzoek is gebleken dat de populatie binnen Amsterdam Zuidoost veelal te kampen heeft met hoge bloeddruk, diabetes, hart- en vaatziekten en overgewicht. In de voorgaande twee jaar hebben we succesvol bewustwording kunnen creëren omtrent bovenstaande onderwerpen. Het is echter nog niet genoeg. Reden om in 2018 door te gaan om de problematiek rondom het overgewicht binnen Amsterdam Zuidoost actief proberen aan te pakken.
De doelgroep van dit project is de (west-) Afrikaanse bevolking in Amsterdam Zuidoost in de leeftijd van 18 jaar en ouder. De reden hiervoor is dat uit voorgaande projecten, georganiseerd door YHYW, is gebleken dat o.a. suikerziekte, hart- en vaatziekten en overgewicht veelal hoger is binnen de Ghanese gemeenschap, vergeleken met de andere bevolkingsgroepen in Amsterdam Zuidoost. Tijdens drie marktdagen op 25 t/m 27 juni 2018 werd op drie verschillende locaties het gesprek aangegaan met passanten en werden burgers bewust gemaakt van hun eigen levensstijl en waar nodig kregen zij advies hoe zij deze kunnen verbeteren. Ook werd een gratis meting van bloeddruk en suiker aangeboden.
De medewerkers in dit project waren deskundigen en geschoolde vrijwilligers uit onze kerken, veelal zelf van Afrikaanse afkomst.

Pluspunten:
 Het project vindt al drie opeenvolgende jaren plaats. Dat zorgt ervoor dat de kerk meer zichtbaar en relevant werd in de wijk en het is ook belangrijk voor het continueren van het belang van meer bewustwording ten aanzien van een deel van de Nederlandse bevolking de gewenning, de acceptatie om meer aandacht te besteden aan gezondheid. Zowel kennis, als beweging. Maarook dat “wealth” verder gaat dan alleen een gezond lichaam (Health). Het is
ook met name eenzaamheid die leid tot onvoldoende geestelijk welzijn. En waar nu aandacht aangegeven kon worden.

 Op basis van te verwachten financiële bijdragen van TEAR en SOVAK werd eind mei besloten eerst één campagnedag van de drie geplande dagen te organiseren; na de toezegging van de Maatschappij voor Welstand kon het project volledig doorgang vinden. Ook mede dankzij bemiddeling, advisering van Siebe Slagter van Transform Our World Nederland en het verstrekken van een rentevrije lening van 5000 Euro tot 1 oktober 2018 door SVision B.V.

 Alle vrijwilligers worden van te voren getraind in “medisch” handelen maar bovenal in de problematiek in de wijk en transformatieprincipes, hoe uit te reiken naar een wereld in nood.

 In plaats van bij de markt op 28 juni 2018 te gaan staan, heeft het project zich op 14 juli aangesloten bij het jaarlijkse zomerfestijn van atletiekvereniging FENIKS als onderdeel van haar programma.
Op deze wijze is de connectie met beweging gelegd. En ontstond er ook meer aandacht voor het preventieve maatregelen voortvloeide van het project. Een nieuwe stap verder in samenwerking van diverse organisatie en de kerken in de samenleving van Zuid-Oost.

 Op de deze dag werden vlak naast de athletiekbaan in een aparte tent twee seminars over gezondheid gehouden met aandacht voor risico-factoren, het koken van de juiste voeding, knelpunt-communicatie met de huisarts. De eerste keer gepresenteerd door prof. Charles O. Agyemang van het Amsterdams Medisch Centrum, de Universiteit van Amsterdam. De tweede keer door arts Akua Brenyah en arts in laatste fase van de opleiding; Lilian Afari. De seminars waren in het Engels. Inhoudelijk heel verfrissend, heel praktisch en interactief. Ongeveer 70 deelnemers bezochten de seminars.

 Uiteindelijk is er in één maand tijd veel extra inzet geweest. In vergelijking met de vijf maanden ervoor die minder effectief waren, is er een grote prestatie geleverd. Met algemeen voldoening. Het project is van waarde voor de samenleving. Als zichtbare kerk(en) actief. Jongeren en ouderen samen verbindend in de wijk.
A. Media campagne
In een laat stadium, namelijk pas vanaf 18 juni 2018 is een aankondiging gemaakt van het team in aanwezigheid van een aantal pastors en via whatsapp verzonden. Twee dagen later is er de hele week via lokale radio en tv aandacht aan dit nieuws besteed. Hiervoor is apart een video-filmpje gemaakt. Verder is gebruik gemaakt van PR door middel van flyers, posters, banners, whatsapp.
B. Markt – straat campagne in winkelcentra 26-28 juni 2018 Op 26 juni is het marktdag en heeft in de Amsterdamse Poort op het Bijlmerplein, tegenover het ING hoofdkantoor, een geslaagde campagne plaatsgevonden. 208 mensen zijn op deze dag in de tent geweest om de aangeboden test(en) te laten afnemen en te spreken over hun ziek zijn of
eenzaamheid. Hiervoor heeft men eerst onder begeleiding een vragenlijst ingevuld. Zij zijn meestal spontaan gekomen, vaak nadat op straat waren aangesproken en werden aangetrokken door onze aanwezigheid en presentatie. Er kwam zelfs een groep brandweermannen langs om zich te laten testen. Persoonlijke aandacht stond voorop.
Op 27 juni heeft in het Kraaiennest, in het verlengde van de markt, 50 meter verderop, in een tent een geslaagde campagne plaatsgevonden. Het team had minder vrijwilligers dan de vorige dag, maar ze konden toch 193 mensen evalueren. In verhouding met de vorige dag waren dat er meer. Op een gegeven moment was het zo druk, dat een aantal van hen heeft moeten wachten.
Op 28 juni was geen echte straatcampagne, omdat de locatie in Gaasperdam bij nader inzien niet optimaal genoeg was. Deze is gelegen aan het eind van de loop van de markt, wel tegenover een supermarkt. Maar niet voldoende in de loop. Een beter alternatief en met meer community beleving alsmede meer koppelen met beweging, sport, was de integrale deelname als PCC kerken aan het jaarlijkse festijn van atletiekvereniging FENIKS. Het stadsdeel bracht ons met hen in contact om samen te gaan werken, met het accent op meer bewegen. Het is uitstekend te merken dat het stadsbestuur van Amsterdam Zuid-Oost de bijdrage van de kerk apprecieert en verbindingen legt met andere organisaties. Op 14 juli hebben 100 mensen tijdens deze activiteit de tent voor een gesprek en meting(en) bezocht.
Het doel over 3 dagen verspreid is geweest 700 mensen aan te spreken over hun persoonlijke “welzijn” situatie. Uiteindelijk zijn dat er 501 geweest die zich hebben laten testen en naar schatting 200 uit interesse, die alleen kwamen voor gesprek of voor informatie.

C. Evaluatie en Follow-up, deze is gaande Er zijn 2 evaluatie avonden gehouden. Bij de 2-de keer zijn certificaten van deelname / dank uitgereikt.
Van de ingevulde lijsten bij de testen zijn de gegevens verzameld in een rapport. Deze zijn anoniem in overzichten ondergebracht in een apart document/bestand van 8 pagina’s. In de begroting is rekening gehouden met de voortgang in 2019. Hiervoor is beschikbaar, in reserve, een bedrag van 2000 Euro, welke bestemd wordt voor training van vaste vrijwilligers. ad. A., B EN C: = indeling naar de opzet van de begroting. Zie deze begroting uitgewerkt in het resultaat Van het YHIYW 2018 project is ter afsluiting een financieel eindoverzicht gemaakt.

Zie de volgende bladzijde.
Amsterdam, 18 januari 2019.
visuele impressie 3 dagen YHIYW project, zie apart document/bestand.
Financieel Eind overzicht Your Health Is Your Wealth 2018

UITGAVEN BEGROTING
A. MEDIA CAMPAGNE
PR, drukwerk € 699,31 € 450,00
Media voorbereiding € 0,00 € 1.150,00
Media uitzendingen € 450,00 € 400,00
Vrijwilligerskosten € 875,00 € 600,00
Projectleider € 100,00 € 100,00
Subtotaal € 2.124,31 € 2.700,00

B. MARKT – STRAATCAMPAGNE 3DAGEN
Huur Tenten € 1.986,91 € 2.100,00
Kosten € 1.543,40 € 2.400,00
Catering, drinken € 982,15 € 450,00
Vrijwilligerskosten € 2.215,00 € 1.400,00
Projectleider € 350,00 € 350,00
Vergunningen € 950,00 € 850,00
Subtotaal € 8.027,46 € 7.550,00

C. EVALUATIE EN FOLLOW – UP
Projectleider € 500,00 € 500,00
Evaluatie met vrijwilligers 21 augustus € 428,80 € 500,00
Voortgang, preventie en beweging 2019:
Fase 1: training en planning € 0,00 € 750,00
Fase 2: training en uitwerking € 0,00 € 1.250,00
Onvoorzien ( = besteed aan vrijwilligers) € 500,00 € 500,00
Subtotaal € 1.428,80 € 3.500,00
TOTAAL € 11.580,57 € 13.750,00
EINDRESULTAAT: Inkomsten Uitgaven

Bijdrage Sovak 20/6 € 2.000,00 A. Media campagne € 2.124,31
Bijdrage Tear 29/6 € 2.500,00 B. Markt – straatcampagne € 8.027,46
Bijdrage Maatschappij van Welstand 15/10 € 9.033,50 C. Evaluatie € 1.428,80
Aanvulling PCC € 47,07 C. Follow-up, in reserve € 2.000,00
TOTAAL € 13.580,57 TOTAAL € 13.580,57

TOELICHTING:
De Maatschappij van Welstand heeft op 11 juni 2018 een garantiesubsidie van maximaal 9250 Euro toegezegd.
Op basis van de tussenrapportage op 31 augustus 2018 heeft zij 9.033,50 Euro overgemaakt.
In reserve, saldo voortgang, preventie beweging 2019: € 2.000,00
Bestemming: cursus “Transforming the Community “ voor vrijwilligers, eigen bijdrage 50 Euro p.p , bijdrage PCC 500 Euro